stres
Strefa Relaksu

Stres. Jak, po co i dlaczego?

Każdy z nas niejednokrotnie doświadczył stresu.
Czasem nie identyfikujemy go jako emocji, ale za to odczuwamy objawy w ciele w postaci bólu brzucha, problemów ze strony układu trawiennego, potliwości dłoni, czy trudności ze snem.

Wyróżnia się dwa rodzaje stresu – pozytywny, mobilizujący do działania – eustres i nadmierny, szkodliwy stres – dystres. Dzisiaj zajmiemy się tym drugim.

Stres pojawia się zarówno w sytuacjach trudnych, jak np. w sytuacji zagrożenia utratą pracy, ale także w tych, które możemy zdefiniować jako pozytywne. Ilu z nas podczas pierwszej randki nie odczuwało stresu? Komu obce są myśli generujące stres i niepokój – „mogę się jej/jemu nie spodobać”, „spóźnia się, pewnie mnie wystawi”? 🙂

Stres towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Wiele lat temu był reakcją warunkującą przetrwanie, pojawiał się w sytuacji zagrożenia życia. Wtedy liczyła się natychmiastowa reakcja, do której stres dawał wyraźny sygnał poprzez pobudzenie układu nerwowego.

W ciągu dosłownie kilku sekund nadnercza silnie produkują tzw. hormony stresu – adrenalinę, noradrenalinę i kortyzol w celu mobilizacji organizmu do walki lub ucieczki. Wówczas w ciele pojawia się szybsze bicie serca, rozszerzenie źrenic, zwiększone napięcie mięśniowe i przyspieszenie procesów metabolicznych – oddawania moczu i defekacji, po to aby zwiększyć szanse na przeżycie. W stresie zmienia się również wzorzec oddechowy – oddech jest płytki i przyspieszony.

Mechanizm ten zapewne dobrze sprawdzał się u naszych przodków, których organizm wracał do normalnego funkcjonowania zaraz po ustąpieniu sytuacji zagrożenia, jednak dla współczesnego człowieka stał się problemem.

Nastąpiły ogromne zmiany w stylu i sposobie życia człowieka. Znacząco zwiększyła się ilość oddziałujących na niego bodźców, a ewolucyjny mechanizm stresu pozostał taki sam.

Przy stale rosnącym tempie życia i oczekiwaniach nie jesteśmy w stanie uciec czy zlikwidować wielu czynników stresogennych, w związku z czym organizm może przygotowywać się do walki lub ucieczki cały czas. Po mobilizacji organizmu na skutek występujących stresorów nie pojawia się czas odprężenia, który jest kluczowy dla zachowania równowagi organizmu. Człowiek będący tak często w pełnej gotowości może być narażony na komplikacje zdrowotne z powodu wyczerpania. Mogą pojawiać się bóle głowy, problemy z układem krążenia, zaburzenia snu, trudności w sferze seksualnej, chroniczne napięcie mięśni, bóle kręgosłupa, spadek odporności i zwiększenie podatności na choroby somatyczne oraz psychiczne.

Jak możemy „walczyć” ze stresem?

  • możliwie jak najczęściej przebywaj w naturze – idź na spacer do parku, lasu, posiedź na łące
  • dbaj o odpoczynek – ważne, aby znaleźć balans między obowiązkami a czasem przeznaczonym na relaks i nicnierobienie
  • pracuj z oddechem – stosuj ćwiczenia oddechowe, które pozwolą Ci wyregulować pracę ośrodkowego układu nerwowego
  • uprawiaj ulubiony sport – ruch jest bardzo ważnym elementem dbania o siebie i zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne
  • dyskutuj ze swoimi przekonaniami i myślami – to nasze myśli w znaczącym stopniu odpowiadają za pojawiające się emocje, dlatego nie warto dać się porywać negatywnym myślom
  • zwracaj uwagę na swoje potrzeby – może nie wszystko co masz w napiętym planie jest Ci potrzebne? zastanów się co jest Twoje, a co może wynikać z chęci zaspokojenia oczekiwań społecznych
  • stosuj relaksację – techniki relaksacyjne (trening autogenny, trening progresywny czy wizualizacje) pomogą Ci zniwelować napięcie
  • wysypiaj się – sen regeneruje zmęczony organizm
  • znajdź chwilę na przyjemności – podaruj sobie czas na poczytanie książki, kąpiel czy odprężenie przy aktywnościach manualnych. Co tylko zechcesz, co lubisz i na co masz ochotę 🙂
  • spróbuj jogi – dzięki koncentracji i pracy z oddechem bardzo dobrze obniża poziom stresu i napięcia

Niektóre zaproponowane metody będą bohaterami kolejnych blogowych wpisów, a w praktyce możecie sprawdzic je na naszych warsztatach. Bądźcie czujni! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *